PUISI MELAYU DAN JENIS-JENISNYA
PUISI
PUISI
Banyak daripada puisi
Melayu tergolong dalam genre tradisional yang muncul dalam
zaman sebelum berkembangnya tradisi tulisan pencetakan. Puisi dalam Bahasa Melayu larut
dalam jiwa masyarakat Melayu tidak hanya sebagai satu hasil kesenian, tetapi
juga mengjangkau alam mistik, berperanan sebagai wadah pemeliharaan adat, pembinaan sahsiah,
pengajaran agama,
pengajaran ilmupengasih,
pertahanan, hiburan, dan kepercayaan.
Tidak dapat dipastikan tarikh sebenar sejarah mula
perkembangan puisi Melayu tradisional. Berdasarkan kajian oleh ramai sarjana,
dapat dikatakan perkembangan puisi Melayu tradisional telah bermula secara
bersama dan sezaman dengan perkembangan prosa Melayu tradisional. Ini dapat
dibuktikan dengan kehadiran banyak genre puisi tradisional dalam karya hikayat dan cerita-cerita rakyat.
Jenis-jenis Puisa:
1. Pantun
2. Gurindam
3. Teromba
4. Talibun
5. Mantera
6. Peribahasa berangkap
Jenis-jenis Puisa:
1. Pantun
2. Gurindam
3. Teromba
4. Talibun
5. Mantera
6. Peribahasa berangkap
Sumber
maklumat: http://ms.wikipedia.org/wiki/Puisi_Melayu
******************************************************************************
PANTUN
Perkataan pantun dikatakan berasal daripada perkataan Bahasa
Sanskrit paribhasya atau Bahasa Jawa parik yang
bererti pari atauperibahasa dalam Bahasa Melayu.
Antara penulisan klassik Tamil yang mempunyai bentuk pantun
telah dikarang antara kurun ke dua hingga kurun ke lima dalam tempoh cankam.
Contoh rangkapnya adalah:-
nilattinum perite vaninum uyarntanru
nirinum arala vinre
carar
karunkor kurincip
pukkontu
perunte nilaikkum
natanotu natpe
(Tevakulattar:
Kuruntokai, 3)
Terjemahan:
(Besar dari bumi, tinggi
dari langit
Dalam dari laut,
dilereng gunung
(kurunci tangkai
gelap mekar - seperti madu
Besar lagi cintaku bagi
Tuanku (lord of the land))
Antara persamaan yang boleh dilihat adalah ia
menggunakan puisi sebagai gambaran cinta, mempunyai jumlah silables sekata
setiap baris, dan pecahan gambaran pada dua baris yang sama.
Menurut Dr. Brandsetter pula, perkataan 'pantun' berasal daripada akar kata tun yang
boleh dikesan dalam Bahasa Jawa iaitu tuntun,
dalam Bahasa Tagalog disebut tonton yang
diucapkan dalam aturan yang tertentu. Dalam Bahasa Sunda,
pantun bermaksud satu cerita (karangan) panjang berirama yang dinyanyikan
dengan iringan muzik.
Manakala dalam masyarakat Melayu pula, pantun berertikuantrain, iaitu puisi yang tersusun dalam
struktur empat baris serangkap.
Pantun dapat dikelaskan berdasarkan kepada bentuk/struktur,
tema/isi, fungsi dan penyebarannya. Daripada
pengkelasan inilah maka timbullah apa yang disebut pantun dua kerat, empat
kerat, enam kerat, lapan kerat, dan sebagainya. Dari segi tema pula memunculkan
jenis-jenis pantun seperti yang berikut:
1.
pantun kanak-kanak
2.
pantun cinta dan kasih
sayang
3.
telatah dan cara hidup
masyarakat
4.
pantun teka teki
5.
pantun
puji-pujian/sambutan
6.
pantun nasihat, agama,
dan adat
7.
pantun naratif/cerita
Contoh Pantun
Contoh pantun cinta dan kasih sayang:
Dari Mentakab ke Sungai Mati,
Singgah bermalam di Tangga Batu,
Tumpang di rumah Tok Lela,;
Timbullah insaf dalam hati,
Pemandu ramai penumpang pula tetap setia.
Contoh yang lain:
Contoh yang lain:


******************************************************************************
GURINDAM
Gurindam terkenal
dalam masyarakat Melayu terutamanya di Sumatera. Di Sumatera, gurindam juga
dikenali dengan nama Muslihat Acheh, Gurindam Barus, Lagak Minang, dan
sebagainya. Asal usul perkataan gurindam adalah daripada Bahasa
Sanskrit dan dikatakan
memasuki Bahasa Melayu melalui Bahasa Tamil iaitu 'kirandum'.
Struktur puisi gurindam terdapat dua: terikat dan tidak terikat. Bentuk gurindam terikat
terdiri daripada dua baris serangkap dengan rima akhirnya yang sama. Bagi
bentuk gurindam yang tidak terikat pula, jumlah barisnya tidak tetap, manakala
rima akhirnya bebas.
Contoh Gurindam
Barang siapa mengenal
Allah
Suruh dan tegahnya
tiada ia menyalah
Barang siapa mengenal
diri
Maka telah mengenal
akan Tuhan yang bahri
Barang siapa mengenal dunia
Tahulah ia barang yang
terpedaya
Barang siapamengenal
akhirat
Tahulah ia dunia
mudharat
Contoh yang lain:
Contoh yang lain:


******************************************************************************
TEROMBA
Teromba terkenal dalam orang Minang yang kuat berpegang kepada adat Perpatih.
Teromba juga dikenali dengan nama-nama sepertiterasul, tambo, dan salasilah. Sesebuah teromba
lazimnya mengungkapkan gagasan pemikiran yang tinggi berkenaan peraturan,
nilai, adat, dan hukum-hukum hidup bermasyarakat.
Terdapat banyak pengertian teromba; ada yang menyatakan
bahawa teromba sebagai perbilang adat, undang-undang yang tetap dan kata-kata
adat. Dari segi bentuk, teromba berbentuk bebas. Jumlah baris dalam setiap
rangkapnya tidak tetap, manakala rima akhir setiap baris pula tidak sama. Di
dalam sebuah teromba disisipkan dengan beberapa jenis puisi tradisional lain,
seperti pantun,gurindam, dan peribahasa.
Contoh Teromba
Merisik dalam adat Istiadat perkahwinan
Adalah saya bak kata orang,
Kok ibarat umur baru bertukar muda,
Pendapatan pun belum ada,
Pandangan pun belum banyak,
Pengamalan pun belum jauh,
Kok darah belum setampuk pinang,
Kok jalan kurang pasa,
Kalau begitu kedatangan saya ini,
Ibarat pergi ke huma,
Singkap daun ambil buah,
Adapun kedatangan saya ini sama-sama faham,
Orang ke awak, awak ke orang,
Semenda bersemenda,
Kok ibarat dasar pusaka,
Kok segar disiram,
Kok putus kata di pangkal,
Putus dengan dibagai,
Duduk berperuntungan,
Mati hokum Allah,
Duduklah pula sepelarasan,
Pandang memandang satu nan lain,
Iaitu bersuku-suku,
Berapalah sukunya dua belas,
Dua belas Muar dua belas Jempol,
Enam Teraci enam Gunung Pasir,
Kok selaman sepermainan,
Kok sejamban seperulangan,
Tak dek hokum tak mengambil,
Diharuskan pula semenda-menyenda.
******************************************************************************
TALIBUN
Definisi umum bagi talibun menurut
Kamus Dewan (2005) ialah sejenis puisi lama yang terdiri daripada empat baris,
enam baris, atau dua puluh baris yang bersajak di hujungnya. Talibun disebut
juga dengan nama seromba dan mempunyai bentuk yang hampir sama
dengan prosa lirik atau prosa berirama. Walau bagaimanapun,
talibun berbeza dengan prosa lirik dan prosa berirama kerana talibun merupakan
sebahagian sahaja daripada cerita yang diambil prosa lirik.
Talibun mengungkap persoalan yang berbagai bergantung kepada
konteks cerita induknya. Lazim isi talibun berkisar kepada pelbagai perkara dan
objek; seperti senjata, pakaian, kenderaan, negeri, perlakuan manusia, fenomena alam, perasaan, dan tradisi yang terdapat dalam
sesebuah cerita lipur lara.
Contoh Talibun
Menyahut panggilan
apabila dipanggil ke istana
Pukul tabuh larangan
Palu gong pelaung
Titir canang pemanggil
Yang capik dating bertongkat
Yang buta beraba-raba
Yang tuli leka bertanya
Yang kecil terambin
lintang
Yang jarak tolak-tolakan
Yang pendek
bertinjau-tinjau
Yang kurap mengekor
angin
Yang pekak pembakar
meriam
Yang buta penghembus
lesung
Yang lumpuh menghalau
ayam
Yang pekung penjemuran
Yang kurap pemikul buluh
******************************************************************************
MANTERA
Istilah mantera berasal daripada kata mantra, mantr, atau matar, dalam Bahasa
Sanskrit yang
bermaksud nyanyian memuja tuhan atau pemujaan penyebutan kata-kata
tertentu bagi memperolehi sesuatu yang dihajatkan yang mempunyai kesamaan
dengan jampiserapah, tawar, sembuh, cuca, puja,
dan takal.
Keakraban masyarakat
Melayu silam dengan alam sekitar mendorong kepada timbulnya
kepercayaan-kepercayaan bahawa alam sekitar mempunyai pengaruh dan kuasa yang menentukan sesuatu perkara dalam
kehidupan mereka. Kepercayaan ini berkait rapat dengan pengaruh animisme yang diwarisi secara turun-temurun.
Dari situ timbullah unsur-unsur kuasa magis seperti semangat
dan roh yang dianggap sebagai memberi kesan
kepada sesuatu perkara yang dihajati secara langsung kepada unsur-unsur magis
tersebut. Pawang atau bomoh adalah ahli-ahli penting yang
menguasai dan mengamalkan mantera. Mereka membaca mantera dengan nada, irama, dan tekanan suara yang
tertentu sesuai dengan tujuan perbomohan atau sesuatu perkara yang dihajati.
Mantera tergolong dalam kelompok puisi, kerana pengucapan
dalam bentuk mantera menggunakan kata-kata yang tersusun dalam bentuk rangkap,
mempunyai makna yang tersirat, bahasa yang padat puitis. Mantera boleh
digolongkan sebagai sejenia puisi Melayu tradisional berbentuk bebas, kerana
tidak terikat kepada jumlah baris yang sama dalam satu-satu rangkap, manakala
rima askihrnya pula tidak tetap.
Contoh Mantera
Puja Padi:
Seri Dangomala, Seri Dangomali!
Hendak kirim anak Sembilan bulan;
Segala inang, segala pengasuh;
Jangan beri sakit, jangan beri demam,
Jangan beri ngilu dan pening;
Kecil menjadi besar;
Tua menjadi muda;
Yang tak kejap diperkejapkan;
Yang tak sama dipersamakan;
Yang tak tinggi dipertinggikan;
Hijau seperti air laut;
Tinggi seperti bukit Kaf.
******************************************************************************
PERIBAHA BERANGKAP
Peribahasa tergolong dalam jenis puisi warisan Melayu dan sangat
banyak ditemui dalam kesusasteraan Melayu tradisional.
Peribahasa juga disebut dengan nama peribahasa berirama dan mempunyai
beberapa variasi seperti bidalan, pepatah-petitih,perbilangan, perumpamaan, lidah pendeta, kias ibarat, dan tamsil.
Dari segi bentuk, peribahasa
berangkap terbina dalam dua keratan yang sejajar, baik dalam dalam sebaris atau
lebih. Tidak sebagaimana pantun, baris-baris dalam peribahasa tidak berkaitan
antara satu sama lain.
Peranan peribahasa dalam
majlis-majlis rasmi mahupun dalam kehidupan seharian mereka adalah sebahagian
daripada budaya Melayu yang sopan walau semasa menegur, menyindir atau
mengkritik secara halus. Peribahasa juga berfungsi sebagai alat kawalan sosial
dan pemantapan sesuatu sistem sosial dalam kemasyarakatannya dan media yang
mempamerkan kebijaksanaan penutur atau pewarisnya.
Sumber
maklumat: http://ms.wikipedia.org/wiki/Puisi_Melayu
******************************************************************************
Anak-anak yang dikasihi, inilah Puisi Melayu dan contoh-contohnya.
Sila rujuk sebagai pengetahuan anda.
Sekian, terima kasih. (^_^)
**************************************************************
No comments:
Post a Comment